Frida tipsar om: Star Wars

Star Wars-triologierna är några av mina favoritfilmer och de har verkligen allt
som en film ska ha, de innehåller action, spänning, sci fi, kärlek och sorg.


Det finns sex stycken filmer:

Episod I- Det mörka hotet (1999)

Episod II- Klonerna anfaller (2002)

Episod III- Mörkrets hämnd (2005)

Episod IV- Stjärnornas krig (1977)

Episod V- Rymdimperiet slår tillbaka (1980)

Episod VI- Jedins återkomst (1983)


Den första triologin som gjordes 1977-1983 är den senare delen i historien
om Star Wars. Att man väntade med de tre första filmerna var eftersom man
ansåg att man inte kunde göra de specialeffekter som behövdes för att göra
de första filmerna. De här tre filmerna handlar om jediriddarna Luke
Skywalker och Obi-Wan Kenobi, den onde Darth Vader, prinsessan Leia
Organa och äventyraren Han Solo.


Den andra triologin gjordes 1999-2005 och är alltså den tidiga delen i historien.

Filmerna handlar om hur den unge jediriddaren Anakin Skywalker blev Darth
Vader och man skulle kunna säga att han är huvudpersonen genom alla
filmerna.


Jag rekomenderar verkligen de här filmerna och de är perfekta att se nu i
vintermörkret, de är klassiker som jag tycker att alla borde se någon gång i
livet.

Skulle jag ge filmerna något betyg skulle de få 4 av 5 popcorn eftersom
alla filmer inte är lika bra.


/ Frida Bertzon


Kommentarer
Postat av: FRIDAFRIDAFRIDA

jag som hatar dom filmerna haha :D

2008-12-12 @ 15:41:36
URL: http://fridaosv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0