Frida tipsar om - Ensam hemma filmerna

En riktig julfilm för mig är en film man får lite extra julkänsla av och som
också har lite humor i sig. Detta är precis vad Ensam hemma-filmerna
är för mig - riktiga julfilmer.


Det finns fyra stycken Ensam hemma filmer och enligt mig är alla inte lika
bra men de har alla något som gör att man vill se dem.


Ensam Hemma (1990)

Den första av de fyra ensam hemma filmerna handlar om Kevin McCallister
som är 8 år. När familjen ska iväg på julsemester glöms Kevin kvar hemma
och de dagar han spenderar ensam råkar han ut för både tjuvar och andra
spännande saker.


Ensam hemma 2- Vilse i New York (1992)

Den andra filmen handlar även den om Kevin och den här gången ska
familjen fira jul i Florida. På flygplatsen kommer Kevin bort och handlar på
fel plan, istället för att komma till Florida kommer Kevin till New York! Väl där
lever han livet genom att använda sin pappas kreditkort, men han träffar även
på två gamla bekanta - tjuvarna som försökte råna hans hus förra året!


Ensam hemma igen (1997)

Den tredje filmen handlar om Alex Pruitt som ligger hemma sjuk i vattenkoppor.
Efter en förväxling på en flygplats har detta underbarn fått hem en leksaksbil som
innehåller ett av arméns datorchips som några internationella skurkar har gömt
där. Förbrytarna hittar till Alex hus med hjälp av sina högteknologiska apparater
men möts av hårt motstånd då han har bestämt sig för att försvara det.


Ensam hemma 4 (2002)

Den fjärde och sista filmen handlar åter igen om Kevin och den här gången
ska han fira jul med sin pappa och hans nya flickvän, vilket han inte är speciellt
glad för. Trots att hon bor på en herrgård fylld med avancerad teknisk utrustning
att leka med gör inte detta situationen bättre. Ett oväntat besök från några
bekanta ansikten med ovanligt elaka avsikter gör att Kevin får fullt upp att stoppa
dem samtidigt som han försöker få ihop sina föräldrar igen.

Alla filmerna innehåller mycket humor och är underhållning för hela familjen.
Själv tycker jag att de två första filmerna är bäst, men det kan bero på att jag
växte upp med dem. Alla fyra är helt klart sevärda och skulle jag ge dem något
betyg hade de två första fått 5 popcorn, den tredje hade fått 4 popcorn och den
sista hade fått 3 popcorn.


Mitt gemensamma betyg för alla filmerna är:

Ensam hemma-filmerna får 4 av 5 popcorn.


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0