Valkyria (2008)

HANDLING

Överste Claus von Stauffenberg återvänder till sitt hemland under
mitten av andra världskriget för att ansluta sig till den grupp militärer
som konspirerar för att mörda Hitler och befria Tyskland från diktatorskap.
Stauffenberg tar på sig att leda operationen då det inte går att lita på någon
och tvingas spela ett dubbelspel för att sedan själv kunna döda Hitler.


Angelica tycker till :D

Det var ett bra tag sedan jag såg Valkyria, men som jag gick och väntade
på att få se den. Jag hade väldigt höga förväntningar på filmen och nu i
efterhand är jag inte det minsta besviken.

Jag har egentligen inte så många klagomål på denna film, men det finns
ett och annat som man kan lyfta fram. Filmens början är ganska rörig och
man kastas in i något som man inte riktigt förstår. Efter drygt tjugo minuter
är man på banan igen och efter det är filmen helt "fantastisk". En annan sak
som jag irriterade mig lite på är mannen som spelar Hitler. Personligen
tycker jag att de kunde fått honom att likna Hitler lite mer, jag menar det är
ändå en Hollywoodfilm.

Om man ska övergå till det positiva måste man börja med att berömma
alla de duktiga skådespelarna. Tom Cruise gör en fantastisk insats och
man känner verkligen hur han växer i sin roll från början till slut.
En annan sak som jag tycker är positiv är att filmen är bra filmad. Allt är
så verkligt och ibland känns det nästan som om man själv vore på plats.
Det bästa med filmen måste jag ändå säga är spänningen som de har
lyckats skapa. Genom hela filmen satt jag på helspänn och det spelade
liksom ingen roll att man redan innan visste att deras "operation" skulle
misslyckas.

Jag tycker att man absolut ska se Valkyria om man inte har gjort det, inte
bara för att det är en bra film, utan för att det är en bit av vår historia.
Dessutom tycker jag att slutscenerna i filmen sätter sina spår, i alla fall
hos mig... 

Skådespelare: Tom Cruise, Kenneth Branagh, Bill Nighy, Tom Wilkinson,
Carice van Houten, Terence Stamp och Christian Berkel.

Regisserad av: Bryan Singer

Betyget för Valkyria:
    

(Klicka på bilden för att se en trailer av filmen)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0