Patrik 1,5 (2008)

HANDLING

Göran och Sven är ett homosexuellt par som har blivit godkända för
adoption. Problemet är att det saknas givarländer som accepterar
homosexuella föräldrar. En dag öppnar sig möjligheten att få adoptera
ett svenskt föräldralöst barn, "Patrik 1,5", men Patriks ankomst blir
minst sagt en chock för Göran och Sven. Ett kommatecken har hamnat
fel i byråkratin och in kliver en femtonårig homofob med kriminellt
förflutet.


Angelica tycker till :D

Patrik 1,5 är en fantastiskt rolig film och jag kan lova att det blir många
skratt. Trots att den är väldigt rolig har den också sina allvarliga stunder
och jag tycker att filmen tar upp en väldigt viktig sak - fosterbarn. Det finns
väldigt många fosterbarn i Sverige och det är inte alla som har turen att
komma till ett par som "Sven och Göran".

Även i de mest allvarliga stunder finns det små detaljer som gör att denna
film aldrig blir tråkig och det har vi Torkel Petersson att tacka för. Torkel
briljerar i sin rollfigur Sven och det blir svårt att hålla masken så fort han
visas i bild. I filmen är också Gustaf Skarsgård med och han har fått uppgiften
att spela "frun" i familjen. Jag tycker att han gör sin roll väldigt bra och det
märks att han har finslipat på sin feminina sida.

Vissa scener i filmen kan bli lite för "vågade" för mig och det är svårt att kolla
på dem när man vet att både Torkel och Gustaf inte är lagda åt det hållet på
riktigt. Men utan dessa scener tror jag inte att de hade lyckats skapa den
"äkthet" som nu filmen innehåller, vilket betyder att de var nödvändiga.

Tillsist vill jag bara säga att om man inte har sett "Patrik 1,5" har man
verkligen missat något!


Skådespelare: Gustaf Skarsgård, Torkel Petersson, Thomas Ljungman,
Annika Hallin, Amanda Davin och Jacob Ericksson.

Regisserad av: Ella Lemhagen


Betyget för Patrik 1,5:
    


(Klicka på bilden för att se en trailer av filmen)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0